
We współpracy z Ministerstwem Rozwoju i Technologii w Poznaniu w dniach 7-8 października odbędzie się po raz kolejny Kongres Odbudowy Ukrainy COMMON FUTURE. Na Międzynarodowych Targach Poznańskich spotkają się z biznesem przedstawiciele rządów oraz najważniejszych polskich, ukraińskich i międzynarodowych instytucji odpowiedzialnych za odbudowę i modernizację Ukrainy w nadchodzących latach.
Druga edycja Kongresu Odbudowy Ukrainy COMMON FUTURE odbędzie się w dniach 7-8 października na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Wydarzenie organizuje Grupa MTP we współpracy merytorycznej z Polsko-Ukraińską Izbą Gospodarczą i Polskim Związkiem Pracodawców Budownictwa. Patronat nad kongresem objęło Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Minister Spraw Zagranicznych i Przewodniczący Rady ds. Współpracy z Ukrainą przy Prezesie Rady Ministrów poseł Paweł Kowal.
Wśród jego uczestników znajdą się przedsiębiorcy z Polski, Ukrainy i innych państw, przedstawiciele rządów, samorządów oraz instytucji krajowych i międzynarodowych wspierających rozwój. Przed rokiem wydarzenie zgromadziło ponad 1200 uczestników, którzy podczas 40 debat i paneli dyskusyjnych rozmawiali o wyzwaniach stojących przed Ukrainą i jej sojusznikami wspierających ją w walce z rosyjskim agresorem. Nadchodząca edycja to będą także debaty, inspirujące wystąpienia, dostęp do ekspertów i przede wszystkim wymiana kontaktów z przedstawicielami biznesu ukraińskiego.
Do uczestnictwa zaproszono szczególnie przedstawicieli branży: budowlanej, przemysłu, inwestycji, energetycznej, produkcji medycznej i humanitarnej, transportu i logistyki, technologii ICT, cyberbezpieczeństwa i technologii podwójnego zastosowania.
Polska hubem odbudowy
Celem kongresu jest przedstawienie przedsiębiorcom, politykom, bankowcom, samorządowcom obrazu gospodarki, państwa i społeczeństwa Ukrainy w trzecim roku wojny oraz potrzeb związanych z bieżącą odbudową Ukrainy i planami modernizacji kraju. Polska, która stała się hubem pomocy humanitarnej i militarnej dla Ukrainy w procesie odbudowy już odgrywa zasadniczą rolę, decydują o tym: bliskość geograficzna; poziom obrotów handlowych, który czyni Polskę pierwszym partnerem handlowym Ukrainy w wolnym świecie; znajomość realiów Ukrainy, w której działa ponad 600 polskich firm; rosnąca przedsiębiorczość Ukraińców w Polsce; zdolności polskich firm produkcyjnych, budowlanych i transportowych; ponad 460 partnerstw regionów, miast i gmin z obu krajów - to kapitał, który czyni Polskę hubem odbudowy Ukrainy i niezbędnym uczestnikiem tego procesu.
Program tegorocznej edycji
Nad programem pracuje Rada Programowa, do udziału w jej pracach zostali zaproszeni przedstawiciele ministerstw i instytucji publicznych wspierających współpracę gospodarczą i obecność zagraniczną polskich przedsiębiorców. Są to następujące instytucje:
- Ministerstwo Rozwoju i Technologii
- Ministerstwo Spraw Zagranicznych,
- Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej
- Rada ds. Współpracy z Ukrainą przy Prezesie Rady Ministrów,
- Polska Agencja Inwestycji i Handlu,
- Bank Gospodarstwa Krajowego,
- Polski Fundusz Rozwoju,
- Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych,
- Unia Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza
Nad pracami rady czuwa organizator Grupa MTP wraz z partnerami merytorycznymi: Polsko[1]Ukraińską Izbą Gospodarczą i Polskim Związkiem Pracodawców Budownictwa. Szczegółowy program, będzie dostępny na stronach kongresu. To na czym w tym roku skupią się debatujący to perspektywa akcesji Ukrainy do Unii Europejskiej i związany z tym nowy program wsparcia „Ukraine Facility”, kwestia bezpieczeństwa energetycznego Ukrainy oraz polskiego wkładu w jego zapewnieniu, a także współpraca na szczeblu samorządowym, oparta na doświadczeniach dużych polskich miast. Oprócz tematów wiodących obecne będą: szanse i zagrożenia dla udziału polskich firm w odbudowie Ukrainy, możliwości wsparcia dla polskich inwestorów w tym podłoże ekonomiczne, prawne, ubezpieczeniowe i gwarancyjne czy zagrożenia na rynku pracy.
Dwa dni na targach
Wydarzenie odbędzie się w kompleksie Poznan Congress Center na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Ten nowoczesny obiekt konferencyjny należący do Grupy MTP z nowoczesnym i multifunkcjonalnym wystrojem będzie przygotowany na dwa tysiące uczestników z Polski i zagranicy. Jego przestrzeń będzie podzielona na strefę debat, którą stworzą trzy sceny z panelami dyskusyjnymi oraz przestrzeń profesjonalistów, gdzie uczestnicy zasięgną wiedzy od ekspertów podczas indywidualnych spotkań oraz w trakcie warsztatów i wykładów. Partnerzy wydarzenia prezentować będą swoją ofertę w strefie expo, na kompaktowych stoiskach. Budynek centrum kongresowego otoczony jest tzw. zieloną rzeką z nowocześnie zaaranżowaną zielenią i miejscami rekreacji. Dla przyjeżdżających uczestników będzie do dyspozycji wielopoziomowy parking podziemny, zaś podróżujący transportem zbiorowym będą mieli niedaleko z położonego w sąsiedztwie węzła komunikacyjnego Poznań Główny.
Tomasz Kobierski, Prezes Zarządu Grupy MTP:
Jako Grupa MTP mamy szczególne zadania we wspieraniu rozwoju polskich przedsiębiorców, w kooperacji z kluczowymi instytucjami państwa polskiego. Kongres Odbudowy Ukrainy COMMON FUTURE, wypełnia właśnie taką rolę w tym unikalnym procesie, jakim już jest i będzie w nadchodzących latach powojenna odbudowa naszego sąsiada, którym jest Ukraina. W październiku już po raz drugi na Międzynarodowych Targach Poznańskich spotka się polski biznes i najważniejsze polskie instytucje rozwojowe z partnerami z Ukrainy, którzy pełnią czołową rolę w procesie modernizacji swojego kraju. Jestem pewien, że liczne spotkania, debaty i nawiązane kontakty przyczynią się do sukcesu odbudowy i będę istotnym wsparciem na drodze Ukrainy do członkostwa w Unii Europejskiej.
Jacek Piechota, Prezes Polsko-Ukraińskiej Izby Gospodarczej:
Działamy jednocześnie w Polsce i w Ukrainie, mamy 32 lata doświadczeń we wsparciu biznesu i ponad 500 firm członkowskich. Współpracujemy z samorządami, udzielamy pomocy humanitarnej, walczymy o lepsze regulacje i sprawniejsze działanie administracji. Liczymy, że COMMON FUTURE będzie okazją do pokazania polskiego know-how ,że w Poznaniu zbudujemy synergie przedsiębiorców w modernizacji Ukrainy.
Jan Styliński, Prezes Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa:
Serdecznie zapraszam do udziału w Common Future – Kongresie Odbudowy Ukrainy, którego Polski Związek Pracodawców Budownictwa został Partnerem Merytorycznym już po raz kolejny. Jesteśmy przekonani, że już teraz musimy zadbać o perspektywy współpracy gospodarczej między naszymi krajami w kontekście przyszłego procesu odbudowy Ukrainy. Wykorzystajmy ten czas na poszukiwanie partnerów oraz promowanie polskich rozwiązań technologicznych, usług i produktów. Bez Państwa aktywnego udziału, bez udziału pracowników i ekspertów w Państwa firmach, efektywne propagowanie polskiego rynku budowlanego nie będzie skuteczne. Pokażmy, że polskie firmy stanowią zwarty, uporządkowany i atrakcyjny sektor umiejący osiągać cele w ramach konsensusu i dialogu. Dołączajcie do nas, aby być częścią tej ważnej dyskusji na temat przyszłości współpracy gospodarczej między Polską a Ukrainą!
Zapraszamy do śledzenia dalszych informacji na temat Kongresu Odbudowy Ukrainy COMMON FUTURE na stronie internetowej www.common-future.pl i w social mediach.

Czy polski rynek budowlany zasługuje na nowe przepisy kodeksu cywilnego? Jak poradzi sobie z brakiem pracowników? W jaki sposób przygotować się do nadchodzącej kumulacji inwestycji? Czy warto budować dla publicznych inwestorów? Dlaczego rynek potrzebuje niezależnego, profesjonalnego projektanta i inżyniera? Jakie technologie staną się atrakcyjną niszą dla rozwoju firm? Czy budownictwo to naprawdę męska domena, czy jednak w zarządzaniu nim rola kobiet rośnie?
- Na te i wiele innych niezwykle istotnych zagadnień przyszłości postaramy się znaleźć odpowiedź w gronie wybitnych ekspertów rynku budowlanego: prezesów, dyrektorów, właścicieli, reprezentantów administracji, inwestorów prywatnych w ramach II edycji Kongresu Budownictwa Polskiego – mówi Jan Styliński, prezes zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.
Kongres Budownictwa Polskiego to największe wydarzenie merytorycznie adresowane do sektora budownictwa. To tu spotykają się makroekonomia ze strategią dla branży budowlanej. To tu eksperci, kluczowi przywódcy, praktycy i przedstawiciele świata nauki wspólnie pochylają się nad analizami i rekomendacjami rozwiązań dla administracji publicznej.
Czy polska gospodarka i budownictwo są gotowe na globalne i regionalne wyzwania? Jakie są dziś szanse i zagrożenia dla kontynuacji rozwoju strategicznych programów i projektów budowlanych w Polsce? Czy powinniśmy być nadal najbardziej otwartym rynkiem budowlanym w Europie? To niektóre z kolejnych pytań, na które odpowiedzi poznać będzie można podczas wrześniowego Kongresu Budownictwa Polskiego 2024 w Warszawie.
W dwudniowym Kongresie Budownictwa Polskiego, który odbędzie się w Centrum Konferencyjnym Muzeum Historii Polski w Warszawie udział wezmą największe autorytety branży budownictwa i sektorów pokrewnych. Zaprezentują oni najświeższe analizy dotyczące kondycji polskiego budownictwa, a w szeregu rozmów postarają się o wyciągnięcie najważniejszych wniosków i nakreślenie nadchodzących trendów rynkowych.
Podczas Kongresu poruszone zostaną kwestie inwestycji w obszarze budownictwa i infrastruktury (co branża będzie budować w najbliższych latach), obecnego stanu i planowanych zmian w obrębie kosztów pracy i materiałów budowlanych, polityki mieszkaniowej rządu, rozwoju budownictwa przemysłowego z wykorzystaniem krajowych materiałów oraz urządzeń budowlanych, planów na wykreowanie nowych segmentów rynku (np. budownictwo militarne czy adresowane do energetyki jądrowej).
Pojawią się zagadnienia dotyczące geopolitycznych aspektów rozwoju polskiej gospodarki i budownictwa. Specjaliści ocenią aktualną sytuację i nakreślą projekcje krótko- i średnioterminowe makroekonomii polskiego rynku budownictwa. Zajmą się też tematem rynku pracy i kształcenia zawodowego oraz największymi zagrożeniami dla rozwoju, a nawet dla utrzymania obecnych programów rozwojowych w szeroko pojętym obszarze budownictwa. Ważne tematy to także zrównoważone budownictwo jako obowiązek formalny i moralny branży, rozwój firm budowlanych poprzez eksport polskich usług budowlanych, kompetencje i zasoby polskich firm budowlanych w aspekcie rynków perspektywiczne dla ekspansji. Kolejne ważne tematy do dyskusji to koniec funduszy spójności – tu eksperci odpowiedzą na pytanie, czy powstanie nowa strategia finansowania rozwoju infrastruktury, a także ochrona polskiego rynku budownictwa, a więc czy nadal powinniśmy być najbardziej otwartym rynkiem budowlanym w Europie?
W jednej z kolejnych sesji omówione zostanie otoczenie prawne sektora budownictwa w perspektywie lat 2025-2027. Eksperci zaprezentują przewidywania w obszarze zmian w standardach współpracy wykonawcy–zamawiający publiczni i dokonają próby oceny ustawy PZP po trzech latach jej obowiązywania, a także przedyskutują konieczność ochrony rynku polskiego przed wykonawcami spoza UE i zastanowią się, czy obecny system rozstrzygania sporów w inwestycjach budowlanych wymaga usprawnienia.
Ważnym elementem KBP 2024, obok sesji i paneli dyskusyjnych, będą tematyczne Okrągłe Stoły, których założeniem jest pogłębienie wiedzy i detaliczna dyskusja w ramach danego zagadnienia w gronie ekspertów i profesjonalistów. W tym roku przygotowano propozycję uczestnictwa aż w pięciu Okrągłych Stołach: „Budownictwo Energetyczne” (temat przewodni: udział polskich firm w transformacji energetycznej - sytuacja na rynku usług w budownictwie energetycznym), „Dobre Prawo - Dobre Budownictwo” (temat przewodni: zbudujmy lepsze prawo - potrzeba zmiany przepisów Kodeksu cywilnego), „Kształcenie i Wizerunek” (główny temat to program „Poprawa wizerunku budownictwa i kształcenie zawodowe”), „Rola Kobiet w Budownictwie” (dyskusja dotyczyć będzie równości płac kobiet i mężczyzn, rozwoju zawodowym kobiet, wykluczeń, mobbingu i mentoringu) oraz Okrągły Stół Projektantów i Wykonawców (tematyka obrad to projektowanie inżynieryjne oraz relacje projektantów z inwestorami i generalnymi wykonawcami).
Dwa dni obrad, dziesiątki dyskusji, strefy aktywnego networkingu, wieczorny koncert i business coctail - to tylko niektóre z argumentów, aby wziąć udział w Kongresie Budownictwa Polskiego 2024.
***
Kongres Budownictwa Polskiego 2024
Data: 16-17.09.2024
Miejsce: Centrum Konferencyjne Muzeum Historii Polski w Warszawie
Organizatorzy: Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Grupa MTP
Rejestracja i bilety: https://kongresbudownictwa.eu/.../wazne-informacje/bilety/
Program: https://kongresbudownictwa.eu/.../wazne.../program-kbp-2024/
Prelegenci: https://kongresbudownictwa.eu/pl/prelegenci/
Więcej informacji: kongresbudownictwa.eu
Kontakt PR: Dominik Szymański,

29-30 października 2024, wraz z pierwszą edycją GREENPACT European ESG Summit, Poznań stanie się centrum europejskiej debaty o zrównoważonym rozwoju. Wydarzenie to stanowi nowatorskie spojrzenie na ESG oraz będzie platformą do dyskusji – począwszy od kwestii związanych z bioróżnorodnością, na nierównościach społecznych kończąc.
GREENPACT European ESG Summit to efekt współpracy Krajowej Izby Gospodarczej i Grupy MTP. Organizatorzy wydarzenia połączyli swoje siły, w celu stworzenia nowej przestrzeni do jakościowej dyskusji o przyszłości świata. Podczas dwudniowego Kongresu nie zabraknie tematów praktycznych popartych przykładami działań europejskich firm. Jednocześnie, uczestnicy GREENPACT będą mieli okazję posłuchać interesujących dyskusji o kluczowych procesach zachodzących w dzisiejszym świecie, które wpływają nie tylko na codzienne życie, ale również na gospodarkę.
Przedsiębiorstwa wobec wyzwań związanych z ESG
W agendzie GREENPACT European ESG Summit znajdują się tematy pokazujące sytuację polskich przedsiębiorstw wobec wyzwań zrównoważonego rozwoju, jak i kwestie zawierające w sobie szerszą perspektywę: europejską i światową. Stąd część paneli zostanie poświęconych nowym technologiom i innowacjom, rozwojowi zrównoważonych miast, czy nawet eksploracji kosmosu. Wobec tego, w dyskusjach tych nie zabraknie głosu czołowych naukowców uzupełnionych o perspektywę biznesu, trzeciego sektora, czy administracji rządowej. Szerokie spektrum tematów oraz dobór panelistów reprezentujących różne grupy społeczne gwarantuje wysoką jakość debaty, która ma odpowiedzieć na jedno fundamentalne pytanie: czy mamy szansę na lepszą przyszłość?
Wielowymiarowa przestrzeń do dyskusji
GREENPACT European ESG Summit to Kongres, który nie ogranicza się tylko do relacji między biznesem i konsumentem. Właśnie dlatego, do wielkiej burzy mózgów zaprasza przedstawicieli biznesu, aktywistów, kadrę akademicką, a także przedstawicieli administracji publicznej i agend międzynarodowych.
Program oraz szczegóły dot. wydarzenia dostępne są na stronie: https://greenpact.pl/.

Wdrożenie cyfrowych rozwiązań w sprzedaży B2B to duże wyzwanie dla całego zespołu – zarówno dla handlowców, jak też dla zarządzających nimi managerów. Swoimi doświadczeniami i największymi wyzwaniami związanymi ze skutecznym wdrażaniem cyfrowej sprzedaży dzieli się Piotr Kurleto JR, Współwłaściciel MAX FLIZ, Prelegent premierowej edycji Forum B2B COMMERCE TRANSFORMATION (24 września 2024 r., Warszawa).
Materiał powstał w ramach współpracy patronackiej dla Forum B2B Commerce Transformation
Katarzyna Klimkiewicz, Dyrektor Zarządzający, brave: Jak przygotować zespół do pracy w cyfrowym świecie?
Piotr Kurleto JR, Współwłaściciel, MAX FLIZ: Przygotowanie zespołu do pracy w cyfrowym świecie to złożony proces, który wymaga zarówno konsekwencji, jak i indywidualnego podejścia. Jak w przypadku każdej zmiany i innowacji potrzebni są tak zwani ‘early adapters’ lub - jak ja to nazywam -“ambasadorzy zmiany”. To oni stają się twarzą i nośnikiem zmian związanych z cyfryzacją w organizacji. Jeśli oni uwierzą, uwierzy cały zespół. To kwestia psychologii i tego jak funkcjonujemy jako społeczność.
Uważam, że trzeba wykazać się dużą dozą cierpliwości w pracy z zespołem podczas transformacji cyfrowej. Zarówno ze strony inicjującej zmiany, jak i strony odbierającej te zmiany. Musimy pamiętać, że (jak w przypadku każdego procesu) adaptacja do pracy w cyfrowym świecie zajmuje czas, jak i opiera się na metodzie prób i błędów. Systemy i procesy muszą żyć, zmieniać się wraz z potrzebami rynku i firmy. Nie da się wdrożyć jednego, idealnego systemu na zawsze. Jeśli pracownicy będą czuli, że mają realny wpływ na zmiany, które zachodzą w organizacji, będą bardziej zaangażowani w przekazywanie konstruktywnego feedbacku i skłonni zaakceptować wady systemu (z perspektywą ich wyeliminowania), których nie da się uniknąć. Właśnie w ten sposób podchodzimy do cyfryzacji w Maxfliz: zmiany są inicjowane odgórnie, jednak nieustannie angażujemy pracowników na każdym szczeblu w warsztaty, feedbackowanie i wspólne budowanie pracy w cyfrowym świecie. Dzięki temu gdy dochodzi do Launch Day pracownicy wiedzą czego się spodziewać i wręcz wyczekują wprowadzenia nowych usprawnień technologicznych w ich pracy.
K. Klimkiewicz: Jakie wskazałby Pan punkty bólu – czego pracownicy się boją w związku ze zmianą?
P. Kurleto JR: Pracownicy to przede wszystkim ludzie. A ludzie boją się zmian. Nie ważne czy chodzi o cyfryzacje, nowe systemy premiowe, procedury itd. Wszystko, co początkowo zaburza dotychczasowy porządek, jest nie dobre 😉. Ludzie boją się, że zmiany są nastawione przeciwko nim. Ten lęk jednak łatwo przezwyciężyć otwartą komunikacją i perspektywą. Jeśli pracownicy rozumieją powód, dla którego zmiana jest wprowadzona, od razu są w stosunku do niej bardziej przychylnie nastawieni. Co ciekawe, nawet jeżeli ta zmiana rzeczywiście nie jest korzystna dla danej grupy interesariuszy, to wciąż świadomość drugiej strony medalu ma ogromne znaczenie w procesie akceptacji.
Oprócz tego ludzie boją się, że zmiany dołożą im pracy i spowolnią pewne mechanizmy. Dobry przykład mamy przy obecnych wdrożeniach PIM i CRM... Owszem, jest dużo klikania i uzupełniania pustych pól, jednak przewaga uporządkowanych danych to możliwość automatyzacji, które w dłuższej pespektywie znacznie oszczędzą czas i przede wszystkim zwiększą wydajność. Tak więc przezwyciężanie lęków związanych ze zmianami to nic innego jak unaocznianie celów i długoterminowych benefitów. Jeśli ludzie zobaczą Twoją wizje i w nią uwierzą, to pójdą razem z tobą... Nie osiągnie się tego bez transparentności i otwartej komunikacji pomiędzy szczeblami struktury organizacyjnej.
K. Klimkiewicz: Jakie w takim razie kompetencje będą potrzebne w najbliższej przyszłości w obsłudze cyfrowej sprzedaży?
P. Kurleto JR: Kompetencje w obsłudze cyfrowej sprzedaży będą opierać się na umiejętności obsługi narzędzi i nowych technologii. Jest to dość oczywiste stwierdzenie, jednak tak samo jak z obsługą telefonów, komputerów, mail'i jest to proces, który wymaga konsekwencji i cierpliwości. Na pewno młodsze pokolenia będą lepiej przystosowane do obsługi sprzedaży z pozycji ecommerców, CRM'ów, digitalnych centrów obsługi klienta, itd. ze względu na to, że w owym środowisku się w dużej mierze wychowały. To jednak nie dyskwalifikuje nikogo, ani nie predysponuje tylko pokolenia Z. Obsługa cyfrowej sprzedaży będzie wymagała konsekwentnej i wytrwałej nauki, skupienia, świetnej organizacji pracy i umiejętnego korzystania z przygotowanych narzędzi. W przeciwnym razie nowe technologie zamiast pomagać będą przeszkadzać i zajmować dużo czasu.
Praca w sprzedaży, nawet cyfrowej, to mimo wszystko ogrom kompetencji miękkich. Zwłaszcza w sprzedaży B2B aspekt relacji, spotkań, dostosowania rozwiązań do potrzeb, rozwiązywanie problemów itd. pozostaną na pierwszym miejscu. Uważam, że na zawsze, gdyż to definiuje nas jako ludzi.
Podsumowując: obsługa cyfrowej sprzedaży będzie wymagała twardych kompetencji obsługi narzędzi, przeprowadzania statystyk, wprowadzania automatyzacji itd. Jednak ta część pracy ma na celu usprawnienie i zwiększenie wydajności pracy sprzedaży w offline. Jestem zwolennikiem rozwijania sprzedaży do poziomu omnichannelowego, gdzie system wspiera, ale nie zastępuje ludzi. Wynika to też ze specyfiki branży i segmentu, w jakim się znajduje moja firma. Najlepiej w obsłudze sprzedaży cyfrowej będą radzić sobie ci, którzy wykorzystają systemy i technologie, ale nie będą chcieli, by robiły wszystko za nich.
Forum B2B Commerce Transformation - Forum to premierowa edycja crossbranżowego spotkania dedykowanego zarówno firmom produkcyjnym jak i dystrybucyjnym, które planują lub wdrażają transformację cyfrową, którego celem jest wsparcie firm w sprzedaży online b2b. Forum w 100 % skoncentrowane jest na temacie cyfrowej transformacji sprzedaży.
Program wydarzenia, który jest skierowany do przedstawicieli wyższego i średniego szczebla, m.in. przedstawicieli zarządu, sprzedaży, e-commerce, marketingu czy digital rynku B2B, odpowiada na 8 największych wyzwań dotyczących wdrażania rozwiązań cyfrowych w sektorze B2B. Szczegóły dotyczące Forum na: https://b2b-commerce.pl/