Image

Wdrożenie cyfrowych rozwiązań w sprzedaży B2B to duże wyzwanie dla całego zespołu – zarówno dla handlowców, jak też dla zarządzających nimi managerów. Swoimi doświadczeniami i największymi wyzwaniami związanymi ze skutecznym wdrażaniem cyfrowej sprzedaży dzieli się Piotr Kurleto JR, Współwłaściciel MAX FLIZ, Prelegent premierowej edycji Forum B2B COMMERCE TRANSFORMATION (24 września 2024 r., Warszawa).

Materiał powstał w ramach współpracy patronackiej dla Forum B2B Commerce Transformation

Katarzyna Klimkiewicz, Dyrektor Zarządzający, brave: Jak przygotować zespół do pracy w cyfrowym świecie? 

Piotr Kurleto JR, Współwłaściciel, MAX FLIZ: Przygotowanie zespołu do pracy w cyfrowym świecie to złożony proces, który wymaga zarówno konsekwencji, jak i indywidualnego podejścia. Jak w przypadku każdej zmiany i innowacji potrzebni są tak zwani ‘early adapters’ lub - jak ja to nazywam -“ambasadorzy zmiany”. To oni stają się twarzą i nośnikiem zmian związanych z cyfryzacją w organizacji. Jeśli oni uwierzą, uwierzy cały zespół. To kwestia psychologii i tego jak funkcjonujemy jako społeczność.  

Uważam, że trzeba wykazać się dużą dozą cierpliwości w pracy z zespołem podczas transformacji cyfrowej. Zarówno ze strony inicjującej zmiany, jak i strony odbierającej te zmiany. Musimy pamiętać, że (jak w przypadku każdego procesu) adaptacja do pracy w cyfrowym świecie zajmuje czas, jak i opiera się na metodzie prób i błędów. Systemy i procesy muszą żyć, zmieniać się wraz z potrzebami rynku i firmy. Nie da się wdrożyć jednego, idealnego systemu na zawsze. Jeśli pracownicy będą czuli, że mają realny wpływ na zmiany, które zachodzą w organizacji, będą bardziej zaangażowani w przekazywanie konstruktywnego feedbacku i skłonni zaakceptować wady systemu (z perspektywą ich wyeliminowania), których nie da się uniknąć. Właśnie w ten sposób podchodzimy do cyfryzacji w Maxfliz: zmiany są inicjowane odgórnie, jednak nieustannie angażujemy pracowników na każdym szczeblu w warsztaty, feedbackowanie i wspólne budowanie pracy w cyfrowym świecie. Dzięki temu gdy dochodzi do Launch Day pracownicy wiedzą czego się spodziewać i wręcz wyczekują wprowadzenia nowych usprawnień technologicznych w ich pracy. 

K. Klimkiewicz: Jakie wskazałby Pan punkty bólu –  czego pracownicy się boją w związku ze zmianą? 

P. Kurleto JR: Pracownicy to przede wszystkim ludzie. A ludzie boją się zmian. Nie ważne czy chodzi o cyfryzacje, nowe systemy premiowe, procedury itd. Wszystko, co początkowo zaburza dotychczasowy porządek, jest nie dobre 😉. Ludzie boją się, że zmiany są nastawione przeciwko nim. Ten lęk jednak łatwo przezwyciężyć otwartą komunikacją i perspektywą. Jeśli pracownicy rozumieją powód, dla którego zmiana jest wprowadzona, od razu są w stosunku do niej bardziej przychylnie nastawieni. Co ciekawe, nawet jeżeli ta zmiana rzeczywiście nie jest korzystna dla danej grupy interesariuszy, to wciąż świadomość drugiej strony medalu ma ogromne znaczenie w procesie akceptacji. 

Oprócz tego ludzie boją się, że zmiany dołożą im pracy i spowolnią pewne mechanizmy. Dobry przykład mamy przy obecnych wdrożeniach PIM i CRM... Owszem, jest dużo klikania i uzupełniania pustych pól, jednak przewaga uporządkowanych danych to możliwość automatyzacji, które w dłuższej pespektywie znacznie oszczędzą czas i przede wszystkim zwiększą wydajność. Tak więc przezwyciężanie lęków związanych ze zmianami to nic innego jak unaocznianie celów i długoterminowych benefitów. Jeśli ludzie zobaczą Twoją wizje i w nią uwierzą, to pójdą razem z tobą... Nie osiągnie się tego bez transparentności i otwartej komunikacji pomiędzy szczeblami struktury organizacyjnej.  

K. Klimkiewicz: Jakie w takim razie kompetencje będą potrzebne w najbliższej przyszłości w obsłudze cyfrowej sprzedaży?

P. Kurleto JR: Kompetencje w obsłudze cyfrowej sprzedaży będą opierać się na umiejętności obsługi narzędzi i nowych technologii. Jest to dość oczywiste stwierdzenie, jednak tak samo jak z obsługą telefonów, komputerów, mail'i jest to proces, który wymaga konsekwencji i cierpliwości. Na pewno młodsze pokolenia będą lepiej przystosowane do obsługi sprzedaży z pozycji ecommerców, CRM'ów, digitalnych centrów obsługi klienta, itd. ze względu na to, że w owym środowisku się w dużej mierze wychowały. To jednak nie dyskwalifikuje nikogo, ani nie predysponuje tylko pokolenia Z. Obsługa cyfrowej sprzedaży będzie wymagała konsekwentnej i wytrwałej nauki, skupienia, świetnej organizacji pracy  i umiejętnego korzystania z przygotowanych narzędzi. W przeciwnym razie nowe technologie zamiast pomagać będą przeszkadzać i zajmować dużo czasu.

Praca w sprzedaży, nawet cyfrowej, to mimo wszystko ogrom kompetencji miękkich. Zwłaszcza w sprzedaży B2B aspekt relacji, spotkań,  dostosowania rozwiązań do potrzeb, rozwiązywanie problemów itd. pozostaną na pierwszym miejscu. Uważam, że na zawsze, gdyż to definiuje nas jako ludzi. 

Podsumowując: obsługa cyfrowej sprzedaży będzie wymagała twardych kompetencji obsługi narzędzi, przeprowadzania statystyk, wprowadzania automatyzacji itd. Jednak ta część pracy ma na celu usprawnienie i zwiększenie wydajności pracy sprzedaży w offline. Jestem zwolennikiem rozwijania sprzedaży do poziomu omnichannelowego, gdzie system wspiera, ale nie zastępuje ludzi. Wynika to też ze specyfiki branży i segmentu, w jakim się znajduje moja firma. Najlepiej w obsłudze sprzedaży cyfrowej będą radzić sobie ci, którzy wykorzystają systemy i technologie, ale nie będą chcieli, by robiły wszystko za nich. 

 

Forum B2B Commerce Transformation - Forum to premierowa edycja crossbranżowego spotkania dedykowanego zarówno firmom produkcyjnym jak i dystrybucyjnym, które planują lub wdrażają transformację cyfrową, którego celem jest wsparcie firm w sprzedaży online b2b. Forum  w 100 % skoncentrowane jest na temacie cyfrowej transformacji sprzedaży.

Program wydarzenia, który jest skierowany do przedstawicieli wyższego i średniego szczebla, m.in. przedstawicieli zarządu, sprzedaży, e-commerce, marketingu czy digital rynku B2B, odpowiada na 8 największych wyzwań dotyczących wdrażania rozwiązań cyfrowych w sektorze B2B. Szczegóły dotyczące Forum na: https://b2b-commerce.pl/